06بهمن1402

روش ساخت ملات پایه سیمانی

سیمان یک ماده ی چسبنده هست و می توان با آن ملات یا چسب های پایه سیمانی تولید کرد. برای ساخت چسب های پایه سیمانی باید به نکات زیادی توجه کنید که هم کیفیت چسب بالاتر رود و هم هزینه ی آن پایین باشد.
مواد مورد نیاز برای چسب های پایه سیمانی عبارت اند از : سیمان ، پوزولان ، فیلر ، مواد افزودنی و آب است. که هر کدام را جداگانه توضیح می دهیم.


سیمان : باید سیمان تازه باشد و هرچقدر کیفیت سیمان بالاتر باشد کیفیت چسب بالاتر می رود و می توان مقدار مصرف آن را کاهش داد. بهتر است سیمان تیپ یک 425 و 525 استفاده کرد و یا از سیمان تیپ دو استفاده کرد. سیمان تیپ یک 525 از همه بهتر است و بعد سیمان تیپ یک 425 و بعد سیمان تیپ دو بهتر است.
لازم بذکر است که بعضی وقت ها یک نوع سیمان با دیگر مواد بهتر جواب می دهد و بهترین راه حل امتحان کردن چند نوع سیمان مختلف است.


پوزولان : پوزولان ها عبارتند از مواد سیلیسی، یا سیلیسی-آلومینی که خود به تنهایی فاقد ارزش چسبانندگی بوده یا دارای ارزش چسبانندگی کم هستند، اما به شکل بسیار ریز در مجاورت رطوبت طی واکنش شیمیایی با کلسیم هیدروکسید در دمای معمولی ترکیب‌هایی با خاصیت سیمانی به وجود می‌آورند. این واکنش را واکنش پوزولانی می نامند.
پوزولان ها دو نوع هستند :
پوزولان‌های طبیعی خام یا تکلیس شده: خاکسترهای آتشفشانی
پوزولان‌های صنعتی: خاکستر بادی ، دوده سیلیس، سربازه کوره‌های آهن گذاری، خاکستر پوسته برنج، رس کلسینه
اگر بتوانید پوزولان ارزان قیمت در نزدیکی محل تولید پیدا کنید خیلی عالی هست و می تواند هزینه ی شما را کاهش دهد چون با مصرف پوزولان می توان مصرف سیمان را کاهش داد.

فیلر : فیلر یا پر کننده که می تواند ماسه، ماسه بادی، سیلیس دانه شکری ، کربنات کلسیم یا پودر خاک سنگ باشد. فیلر یک ماده ای است که نقش پرکنندگی دارد و هزینه را کاهش می دهد. در انتخاب فیلر باید دقت شود. یک فیلتر خوب به شما چسبندگی عالی می دهد و هزینه را به شدت کاهش می دهد. خود فیلر می تواند به شدت چسبندگی را کاهش دهد پس در انتخاب آن باید دقت زیادی صورت گیرد.
فیلر باید دانه بندی درستی داشته باشد اگر خیلی ریز باشد چسبندگی و مقاومت را کاهش می دهد و اگر خیلی درشت باشد در ماله کشی استادکار را اذیت می کند.
نباید بیشتر از پنج درصد فیلر زیر الک نمره 200 ( کوچکتر از 0.075 میلیمتر ) باشد. همچنین بزرگترین اندازه ی آن باید کوچکتر از یک سوم ضخامت ملات باشد. یعنی اگر ضخامت ملات سه میلیمتر است باید بزرگترین اندازه ی آن یک میلیمتر یا زیر الک نمره 16 باشد.
فیلر نباید ناخالصی هایی مثل انواع نمک، گچ، خاک رس، مواد آلی و ... داشته باشد چون به شدت روی مقاومت و چسبندگی اثر منفی می گذارد.

آب ملات : هر آبی که مناسب آشامیدن باشد برای ساخت ملات مشکلی ندارد و هرچقدر خالصتر باشد بهتر می باشد چون وجود املاح در اب می تواند اثر منفی روی گیرش و مقاومت ملات داشته باشد.

مواد افزودنی : مواد شیمیایی هستند که برای افزایش مقاومت، چسبندگی اولیه و نهایی و ماله کشی راحت تر به ملات اضافه می شوند. برای سفارش این افزودنی ها می توانید با گروه تولیدی کیا تماس بگیرید و راهنمایی های لازم را باتوجه به فرمول و نوع مصرف ملات خود دریافت نمایید.


نکات مهم در تولید چسب های پایه سیمانی :
-    در تولید چسب ، افزودنی ها براساس درصدی از وزن سیمان مصرف می شوند و هرچقدر بتوانید مصرف سیمان را کاهش دهید میزان مصرف افزودنی ها کاهش می یابند و هزینه کاهش پیدا می کند.
-    از سیمان های با کیفیت بالا استفاده شود مثلا اگر سیمان تیپ 425 استفاده نمایید می توانید درصد مصرف سیمان را نسبت به تیپ 325 حدود 20 تا 30 درصد کاهش دهید درصورتی که یک قیمت هستند.
-    از فیلر های تمیز با دانه بندی مناسب و نزدیک به محل تولید استفاده نمایید. برای اینکار می توانید در اینترنت جستجو نمایید و یا به صنایع و معادن شهر خود مراجعه نمایید و آدرس کارخانه های فعال شهر یا استان خود را بپرسید.
-    برای بدست آوردن یک فرمول مناسب و بهینه از نظر مقاومت، چسبندگی و قیمت نیاز به ساخت ده ها نمونه ی مختلف با درصدهای مختلف از مواد ذکر شده است و فقط با ساخت نمونه های مختلف می توانید یک فرمول بهینه پیدا نمایید. حتی اگر نوع سیمان عوض شود یا نوع فیلر تغییر پیدا کند باز دوباره باید نمونه های مختلف ساخته شوند و بررسی گردد.
-    برای پیدا کردن فیلر مورد نظر باید تحقیقات میدانی انجام دهید و همچنین در اینترنت جستجو نمایید ، بعضی از مشتریان ما که به بیابان نزدیک بوده اند از خود ماسه ی بیابان استفاده کرده و جواب عالی هم گرفته اند.
-    به هزینه های حمل توجه نمایید مخصوصا برای انتخاب فیلر


-    روی پوزولان تمرکز نمایید و سعی نمایید یک معدن پوزولان نزدیک به محل تولید پیدا نمایید چون به شدت هزینه ها را کاهش می دهد و حتی در تولید انبوه می توانید سنگ های پوزولانی را با آسیاب پودر نمایید.
-    از سیمان پوزولانی استفاده ننماید چون هزینه را بالا می برد.
-    بهتر است فیلتر ترکیبی از سیلیس و کربنات کلسیم باشد و بهترین نسبت 40 درصد سیلیس و 60 درصد کربنات کلیسیم می باشد و می توانید با ترکیب سنگ یا ماسه سیلیسی با پودر خاک سنگ این نسبت را رعایت نمایید.
-    توجه نمایید پودر خاک سنگ بیشتر از 5 درصد پودر پایین تر از الک نمره 200 نداشته باشد.
-    برای ماسه های رودخانه ای یا ماسه بادی آن را در یک ظرف نوشابه خانواده بریزید طوری که یک سوم ظرف را پرنماید و بعد تا دو سوم ظرف آب بریزید و هم بزنید. بعد بیست دقیقه صبر نمایید تا ماسه ته نشین ، اگر لایه رس بالایی ماسه زیاد بود آن ماسه خاک رس زیادی داره و مناسب کار شما نیست.

 

درصد مصرف مواد مورد نظر :

درصدی که در اینجا ذکر می کنیم تقریبی هست و بهتر است با ساخت نمونه های مختلف درصد دقیق مواد مشخص شوند.

سیمان : بین 20 تا 40 درصد و مقدار مصرف معمول 30 درصد می باشد

پوزولان : با استفاده از پوزولان درصد مصرف سیمان به اندازه ی نصف درصد وزن پوزولان کاهش داده می شود و می تواند بین 20 تا 40 درصد باشد. هر چقدر سیلیس فعال آن بیشتر باشد می تواند بیشتر استفاده نمود و همچنین بعضی وقت ها اگر ارزان تمام شود می توان جای فیلر یا بخشی از فیلر استفاده نمود.

فیلر: 30 تا 80 درصد ( باقی مانده درصد ملات را فیلر تشکیل می دهد )

افزودنی ها : بین نیم تا دو درصد وزن سیمان یا وزن سیمان و پوزولان است.

آب : حدودا 50 درصد وزن سیمان می باشد.

گروه تولیدی کیا امیدوار است این مقاله بتواند به شما دوستان عزیز کمک نماید تا چسب های پایه سیمانی با کیفیت و قیمت مناسب تولید نمایید.