09بهمن1402

طرز تهیه پودر سنگ هنری متا

در این مقاله می خواهیم طرز تهیه پودر سنگ متا با کیفیت بالا را با قیمت بسیار مناسب ( کمتر از نصف قیمت پودر متا ) آموزش دهیم و دیگر نیازی نباشد که شما این پودر را خریداری نمایید و به راحتی آن را تولید نمایید. پودر سنگ متا یک نوع گچ هست که با افزودنی ها خواص و کیفیت آن بالاتر رفته. اگر در مورد ساخت و روش تهیه مواد اولیه ساخت پودر سنگ متا سوالی داشتید با ما تماس بگیرید تا با کمال افتخار شما را راهنمایی نماییم و همراه شما خواهیم بود تا به نتیجه ی مطلوب برسید و در این زمینه تجربیات پانزده ساله ی خود را در اختیار شما قرار می دهیم.
بعضی از شرکت ها و افراد این پودر را تولید و با قیمت های بالایی به فروش می رسانند و چون هزینه ی حمل و نقل بالا هست قیمت تمام شده ی آن برای مصرف کننده خیلی بالا می رود ، همچنین بعضی از افراد فرمول ساخت این پودر سنگ هنری را با ده ها میلیون به فروش می رسانند و یا در دوره های آموزشی خود از این فرمول به عنوان یکی از نکات مهم دوره یاد می کنند. بنابراین تصمیم گرفتیم تا فرمول ساخت پودر سنگ ترک یا همان پودر متا را در اختیار عزیزان قرار دهیم.


پودر سنگ متا در بازار با اسم های مختلفی به فروش می رسد که عبارت اند از : پودر سنگ آنتیک ، پودر سنگ ترک، پودر سنگ هنری، پودر مجسمه سازی، پودر سنگ اکسسوری، پودر ساخت گیفت و پودر ساخت گلدان بتنی که همه ی آنها پایه گچی هستند و هیچ یک از این پودرها وارداتی نیستند چون هزینه ی حمل هر کیلو بار از خارج به ایران خیلی بیشتر از قیمت پودر متا یا پودر سنگ ترک می باشد.


فرمول پودر سنگ متا
پودر سنگ متا از گچ ، افزودنی ها، سیمان و فیلر ساخته می شود که در ادامه در مورد هر کدام بیشتر توضیح می دهیم.
گچ : برای ساخت پودر متا باید سعی نمایید از بهترین نوع گچ استفاده نمایید گچ های مخصوص سفید کاری و مخصوصا از نوع میکرونیزه باشند خیلی بهتر است، گچ های سمنان به دلیل خلوص بالا جواب بهتری می دهند. مخصوصا گچ آینه سمنان که از نظر کیفیت و مقاومت خیلی بالا است.
بهتر است چندین نوع گچ از کارخانجات مختلف تهیه نمایید و همه را تست بزنید و بهترین نوع را انتخاب نمایید.
به این نکته توجه نمایید که بعضی از کارخانجات برای بهبود کیفیت گچ به آنها افزودنی می زنند که این افزودنی ها می تواند با افزودنی هایی که شما اضافه می کنید واکنش دهد و نتیجه ی مطلوب را نگیرید.
اگر خود گچ ناخالصی های زیادی داشته باشد روی کیفیت و رنگ آن اثر منفی می گذارد و وقتی شما چندین قطعه گچ را که با گچ کارخانه های مختلفی تولید شده را کنار هم قرار می دهید متوجه می شوید که یکی از آنها از همه سفیدتر و یا مستحکم تر است.


فیلر : فیلر یا پرکننده به سه دلیل به پودر سنگ متا اضافه می شود. 1- افزایش کیفیت 2- راحتی هم زدن، افزایش روانی و راحتی کار 3- کاهش هزینه ی ساخت
استفاده از فیلر برای پودر سنگ ترک یا متا ضروری نیست و بستگی به این دارد که شما به یک فیلر با کیفیت دسترسی دارید یا نه.
برای فیلر می تواند از پودر خاک سنگ الک شده استفاده نمایید ، یا از ماسه بادی سفید و تمیز، یا سیلیس دانه شکری و یا سنگ پرلیت آسیاب شده و پوزولان ها استفاده نمایید.
حدود 10 تا 30 درصد حجم پودر سنگ متا از فیلرهای پایه سیلیسی تولید شده است.
فیلر باید در دسترس و ارزانتر از قیمت گچ باشد. اگر کیفیت فیلر بالا باشد و کیفیت پودر را افزایش دهد، قیمت آن بالا هم باشد می توان از آن استفاده کرد.


افزودنی ها : یکی از اجزاء تشکیل دهنده ی پودر سنگ متا ، افزودنی ها هستند و این افزودنی ها نقش مهمی در تولید پودر سنگ متا دارند.
برای ساخت پودر سنگ متا از دو افزودنی گچ استفاده می شود یکی دیرگیر گچ MGAR202  هست که برای کنترل کردن گیرش گچ از آن استفاده می شود و زمان گیرش گچ را افزایش می دهد و حدودا برای هر کیلو گچ بین یک تا دو گرم از این افزودنی اضافه می شود و افزودنی بعدی مکمل گچ DGAR106 است که برای هر کیلو گچ بین 10 تا 50 گرم اضافه می شود.
این دو افزودنی به صورت پودری هستند و کاملا سفید رنگ می باشند.
بستگی به نوع گچ و روش اجرا می توانید از دیرگیر گچ استفاده نکنید. مکمل گچ هم کیفیت گچ را از هر نظر دو الی سه برابر بالا می برد. مکمل گچ باعث افزایش روانی ، مقاومت، ضدخشی، کاهش جذب آب و مقاومت گچ در برابر رطوبت می شود به طوری که اگر قطعات را در داخل آب قرار دهید مقاومت آنها به مرور زمان افزایش پیدا می کند و مثل دیگر گچ ها افت مقاومت پیدا نمی کند.
چون مکمل گچ پودری است می توان آن را با گچ به صورت پودری مخلوط نمود. بعد از مخلوط کردن مکمل با گچ به آن آب اضافه نمایید. توجه کنید که باید آب را یکجا اضافه نمود و اگر کم کم اضافه نمایید گچ خراب می شود.
اگر ملات بدست آمده خیلی شل بود یکبار دیگر ملات را درست نمایید و مقدار آب را کاهش دهید. این روند را این قدر تکرار نمایید تا ملات روانی لازم را داشته باشد.
اگر ملات روانی لازم را داشت ولی سریع سفت میشد اینبار می توانید دیرگیر گچ اضافه نمایید. برای هر کیلو گچ یک گرم دیرگیر اضافه نمایید ، دوباره تست را تکرار نمایید اگر زمان گیرش مناسب بود آن وقت این مقدارها فرمول نهایی شما است و اگر دیر سفت میشد مقدار دیرگیر را کاهش دهید وگرنه برعکس اگر باز زودگیر بود مقدار مصرف دیرگیر را افزایش دهید.
به این ترتیب شما می توانید با توجه به نوع گچ و فیلری که دارید درصد افزودنی ها را تنظیم نمایید.


سیمان : برای افزایش کیفیت پودر سنگ متا می توانید مقدار کمی سیمان اضافه نمایید. فقط توجه نمایید نباید بیشتر از 30 گرم سیمان در یک کیلو گچ استفاده نمایید. نوع سیمان مهم نیست و تقریبا یک جواب را به شما میدهند. فقط اگر از دیرگیر استفاده می نماید وقتی سیمان را اضافه می کنید باید درصد دیرگیر را افزایش دهید چون سیمان اثر دیرگیر را کاهش می دهد.
نکات ساخت پودر سنگ متا بسیار زیاد است ولی ما در این مقاله نکات اصلی را ذکر کردیم تا شما دوستان به راحتی بتوانید آن را تولید نمایید ولی ممکن است در هنگام تولید به جواب مورد نظر نرسید که در این صورت ما همراه شما خواهیم بود و مشکل و عیب کار شما را برطرف می نماییم.
برای سفارش افزودنی ها می توانید از طریق همین سایت اقدام نمایید و یا با ما تماس بگیرید.
در آخر یک نمونه فرمول پودر سنگ متا که در آزمایشگاه تولید کرده ایم و کیفیت بسیار بالایی دارد ارائه می شود :
گچ : گچ آینه سمنان دو سرنده 919 گرم
فیلر : استفاده نشده
سیمان ( سفید یا خاکستری ) : 30 گرم
مکمل MGAR106G سفید رنگ : 50 گرم
دیرگیر گچ DGAR202G سفید رنگ : 1 گرم
قطعات ساخته شده با این فرمول فوق العاده مستحکم بودند و شبیه سرامیک شده بودند.
درصورتی که در مورد این مقاله سوالی دارید و یا نیاز به راهنمایی دارید با ما تماس بگیرید.
با افتخار در خدمت شما هستیم.