05مهر1401

نکاتی در مورد ساخت قطعات و ملات گچی با افزودنی های گچ

برای ساخت قطعات گچی با افزودنی های گچ باید نکات زیر را رعایت بفرمایید تا بهترین نتیجه را بگیرید:

  1. اولین نکته برای ساخت بهترین قطعات گچی انتخاب گچ مناسب است، سعی نمایید چند نوع گچ تهیه نمایید و بدون افزودنی آنها را تست نمایید و بهترین نوع گچ از لحاظ مقاومت، استحکام و سفید بودن را انتخاب نمایید. در ایران گچ ها از نظر مقاومت تفاوت زیادی باهم دارند و معمولا گچ های میکرونیزه کارخنجات سمنان بهترین نوع گچ می باشند.
  2. گچی که خیلی زودگیر باشد و یا آب بسیاز زیادی برای ساخت ملات نیاز داشته باشد معمولا مناسب نیست.
  3. هرچقدر درصد خلوص گچ بالا باشد آن گچ بهتر است بنابراین گچ های گچ و خاک و گچ های مورد استفاده برای زیر کار مناسب نمی باشند.
  4. سعی نمایید از آب مناسب که قابل شرب باشد و طعم خاصی نداشته باشد استفاده گردد.
  5. وقتی که از افزودنی های گچ استفاده می نمایید مطمئن شوید که به گچ مواد شیمییایی دیگری در کارخانه اضافه نشده باشد یا همراه گچ از افزودنی های دیگر شرکت ها استفاده نکنید چون امکان تداخل و واکنش وجود دارد.
  6. افزودنی های پودری گچ را می توانید با آب مخلوط کرده و بعد گچ را اضفه نمایید با این روش افزودنی بهتر در ملات گچی پخش می شود و همچنین می توانید افزودنی های پودری را با گچ مخلوط و بعد آب اضافه نمایید.
  7. مقدار آب مصرفی را طوری تنظیم نمایید که ملات به اندازه ی مورد نظر روان شود ، استفاده از اب بیشتر حتی در حد چند سی سی می تواند مقاومت گچ را کاهش دهد. این نکته را به خاطر داشته باشید که هر چقدر آب مصرفی کمتر باشد مقاومت و کیفیت قطعات شما بالاتر است.
  8. وقتی از مکمل های گچی استفاده می نمایید به دلیل اینکه روانی ملات را افزایش می دهند در نتیجه می توانید درصد مصرف آب را کم کنید و این کاهش مصرف آب باعث می شود که گچ شما زودگیر شود. در اینجا بعضی از دوستان به گچ آب بیشتری میزنند تا دیرگیر شود که این کار اشتباه است و باید در این حالت از دیرگیر گچ استفاده نمایید تا زمان گیرش گچ بدون افزایش مصرف آب بالا رود یعنی بدون افزایش آب مصرفی گچ را دیرگیر می کنیم.
  9. در هنگام ساخت ملات گچی بعضی از دوستان به آرامی آب را به گچ اضافه می کنند که این کار اشتباه است و باعث می شود درصدی از گچ کشته شود و همچنین مقدار آب مصرفی بالاتر می رود. شما باید یک مقدار از آب را در نظر بگیرید و به سرعت به ملات گچ اضافه نمایید اگر ملات سفت بود دوباره تست را تکرار کنید و مقدار آب را بیشتر کنید و برعکس، تست را تا جایی تکرار کنید که مقدار دقیق آب بدست می اید.
  10. در ساخت ملات گچی باید به زمان همزدن گچ با آب توجه کنید این زمان باید یک بیستم زمان سفت شدن ملات گچ باشد یعنی شما گچ را با آب مخلوط نمایید و صبر نمایید تا گچ کاملا سخت می شود ، این زمان را بدست آورید ، این زمان برای گچ های معمولی حدود بیست تا سی دقیقه می باشد. مثلا شما این زمان را حساب کرده اید و بیست دقیقه شده است پس شما اجازه دارید گچ را یک دقیقه همبزنید، اگر بیشتر از این مقدار همبزنید درصدی از گچ کشته می شود. مقدار گچ کشته شده به زمان همزدن بستگی دارد مثلا اگر یک دقیقه بیشتر همبزنید ممکن است 5 درصد از گچ کشته شود اگر 5 دقیقه بیشتر هم بزنید ممکن است 50 درصد گچ کشته شود.
  11. برای ساخت قطعات گچی محکم و مقاوم در برابر رطوبت  حتما سعی نمایید که نکته ی بالایی را رعایت نمایید و گچ کشته نشود و گچ را سریع همبزنید و اگر گچ زمان مورد نظر را به شما نمی دهد از دیرگیر گچ استفاده نمایید.
  12. از ماسه بادی ، سیلیس ، پودرخاک سنگ، شن و ماسه و دیگر مواد معدنی با سایزهای مختلف می توان استفاده نمود ، استفاده از فیلرها یا همان مواد پر کننده ذکر شده در بالا باعث می شود هزینه ی تمام شده پایین بیاید و همچنین در درصدهای مصرف بالای 20 الی 30 درصد باعث افت کیفیت هم می شوند که این مقدار افت بستگی به میزان مصرف، نوع مصالح و سایز مورد استفاده دارد. استفاده از مصالح با قطر ریزتر از یک دهم میلیمتر باعث افت مقاومت شدید ملات گچ می دهد مگر آنکه آن مصالح با گچ واکنش دهد. در نتیجه سعی نمایید از ماسه یا پودرهایی که خاکه ی زیادی دارند استفاده ننمایید. همچنین تا جای ممکن سعی نمایید فیلرها تا حد ممکن دانه درشتتر باشند.
  13. همراه گچ می توان مقدار کمی سیمان اضافه نمود و این مقدار نباید از سه درصد وزن گچ بالاتر رود چون در آینده و مخصوصا در محیط های مرطوب اثر منفی روی کیفیت قطعات می گذارد.
  14. برای سبک کردن قطعات گچی می توانید از پرلیت ، پوکه معدنی و یا یونولیت استفاده نمایید ولی به اندازه ای که گچ سبک می شود مقاومت آن نیز افت پیدا می کند.
  15. برای سبک کردن گچ از مواد فوم ساز هم می توان استفاده نمود ولی باید با افزودنی ها تست شود و بررسی نمایید که با آنها واکنش می دهند یا نه، در کل با توجه به تجربه ی کاری استفاده از مواد فوم ساز یا همان کف ساز برای گچ توصیه نمی گردد و نتایج خوبی بدست نمی آید.
  16. وقتی از مکمل های گچی استفاده می نمایید چون آب مصرفی را کاهش می دهید وزن قطعات بین 5 تا 15 درصد افزایش پیدا می کند.